Representation of Women and Social Construction in Isan Buddhist Art

Associate Professor Dr Pathom Hongsuwan

 

The Research Institute of Northeastern Art and Culture, Mahasarakham University

 

 

This study aims to analyze the representation of women in Isan Buddhist art through moral paintings at Chai Sri and Sra Bua Keaw temples in Khon Kean province, Pra Yuen sculpture in Mahasarakham province, Buddha images of Pra Sai in Nong Kai province, Lion Pulpits in Ubon Ratchathani province, as well as other Buddhist art in Isan communities. This study uses comparisons and linkages to consider the social and cultural contexts that play an important role in the presentation of women in various ways.  Some studies have found that Buddhist societies have an influence on the definition of the meaning of women, which is created as a part of Buddhist life. This is due to the traditional role of women in society that has been inherited from the past.  It has been proposed that women are considered secondary gender in the Buddhist world because of the influence of patriarchal ideology. The analysis of the social construction through representation of women in the Northeast area found the structure of values and social worldviews are characteristic of traditional folk culture, which reflects social and political ideology. The results of this study indicate that Isan Buddhist Art is used as a device of social construction for negotiation and contestation to define the meaning of women in local culture and also the dimension of power relations between males and females, including the concept of spirituality.

 

 

(เสนอในการประชุมวิชาการระดับชาติ "โลกกับธรรม : ภูมิปัญญาความรู้ในงานพุทธศิลป์อีสาน" ระหว่างวันที่ 22-23 กุมภาพันธ์ 2561 ณ โรงแรมพูลแมน ขอนแก่น ราชาออคิด จังหวัดขอนแก่น จัดโดย โครงการวิวัฒน์ไทยศึกษานานาชาติเพื่อการพัฒนาสังคมไทย (ENITS) สถาบันไทยศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, สาขาวิชาภาษาและวรรณคดีตะวันออก คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี และ สาขาวิชาภาษาไทย คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น)